محمدمهدی حیدریان : رستاخیز یکی از نگین های فیلمسازی است.

اظهارات وزیر ارشاد درباره فیلم رستاخیز
10 بهمن 1395
رستاخیز میهمان ویژه “جشنواره بین المللی فیلم نهج در کربلا”
19 فروردین 1396

رئیس جدید سازمان سینمایی با اشاره به قابلیت‌ها و سلیقه‌های مختلف در سینمای ایران گفت : تحول سیستمی در سازمان سینمایی صورت خواهد گرفت.

محمدمهدی حیدریان با اشاره به اینکه سینما  همیشه در حال حرکت بوده است و چون سینما موجودی جامع و زنده است. هرگاه که براساس یک افق بلند و برنامه منجسم حرکت کرده به پیش رفته و هرگاه که کمتر برنامه حاکم بوده و یا به دور خود چرخیده فراز و فرودهای متعددی داشته که تجربه را به سرمایه تبدیل نکرده است. در سال گذشته هم به نظرم همین اتفاق افتاده و مدیریت‌های کوتاه مدت که به نظرم بزرگترین آفت فرهنگ و  مدیریت فرهنگی است، زمان کم مانع از تبیین و استقرار روشی برای جلورفتن  می‌شود و در این سال‌ها هم به نظرم مدیریت فرهنگی و به ویژه سینما این مشکل را داشته‌اند.
وی که در شبکه خبر حاضر شده بود  افزود: به ویژه عرض می‌کنم سینما چرا که سینما با دیگر بخش‌ها قابل مقایسه نیست و متن و حاشیه سینما قابل مقایسه با هیچکدام از رشته‌های دیگر فرهنگی نیست. زمانیکه در سال ۸۴ من به عنوان معاون سینمایی مشغول شدم در جلسه معارفه از یک برنامه جامع سخن گفتم و در این برنامه عرض کردم که به سینما باید به عنوان یک سیستم نگاه شود و این جامعیت سیستمی بودن سینما را تشدید می‌کند. این جامعیت که در عملکرد و ماهیت و ذاتش تعریف می‌شود، نظارت و برنامه‌ریزی سیستمی را چندبرابر می‌کند. آن برنامه همان طور دیده شده بود اما به  دفعات رها شد. اگر تغییری صورت می‌گیرد و بخشی از سیستم به برنامه عمل کنند و مابقی عمل نکنند ما به جایی نمی‌رسیم.ممکن است یک جرقه یا نوری را برای لحظاتی ببینیم اما به افق و جای روشنی نخواهیم رسید.

رئیس سازمان سینمایی خاطرنشان کرد: اگر آموزش را ببینیم و تولید را نبینیم و اگر هر دوی این‌ها را ببینیم و تکنولوژی را نبینیم که بروز دارد تغییر می‌کند و رمز حایت سینما است، اگر این بخش‌ها و بعد عرضه و بازار با هم دیده نشده موفق نخواهیم بود.جایی که توسعه متوازن دیده می‌شود سینما است و اگر برنامه ما ناظر به توسعه متوازن نباشد هیچوقت نمی‌توانیم به پله‌های بالاتر برویم.

در ادامه مشاور فرهنگی وزیر اشاد و رئیس سازمان سینمای همچنین درخصوص نمایش برخی فیلم‌های به نمایش در نیامده مانند رستاخیز خاطرنشان کرد:
فیلم‌های که اجازه نمایش پیدا نمی‌کنند دلایل بسیار متفاوت و متعددی دارند، بعضی نباید نمایش داده بشوند. هیچکس در هیچ جای دنیا اینگونه نیست که هرچی ساختیم در حوزه فرهنگ در معرض استفاده عموم قرار بگیرد. لذا برخی اینگونه خواهد بود که باید بنشینیم و بررسی کنیم. نظام جمهوری اسلامی خطوط قرمز خودش را دارد  هر کدام که از این خطوط عبور نکرده باشند به دلیل اینکه تابع یک سلیقه‌ای هستند جلوی آنها گرفته نخواهد شد. اصلا هنر وام دار و مستقر بر سلیقه است. اما کاری مانند فیلم رستاخیز که یکی از نگین‌های فیلمسازی است و یکی از ارزشمندترین و سرمایه‌های سینمایی ما این اثر را ساخته است که یک اختلاف نظر فقهی درباره آن وجود دارد، هرچند ما نهایتا در حوزه فرهنگ تابع نظرات فقهی مقام معظم رهبری هستیم و توصیه خود ایشان این بوده که همیشه باید رضایت کارشناسان مذهبی را فراهم کنیم و به همین جهت ما هیچ جدلی نداریم و باید ببینیم اگر نمایش و یا اصلاح آن شدنی است فیلم را نمایش می دهیم. این فیلم با سرمایه بخش خصوصی ساخته شده و عمری از سازندگان صرف شده و اخیرا به همراه یک تیمی بررسی کردیم و بزودی نتیجه آن توسط آقای احمدرضا درویش اعلام خواهد شد.