مجتبی راعی درباره تاثیر اعتراضهایی که از طریق غیر قانونی موجب توقیف فیلمها میشوند، یادآور شد که با این روند کسی برای تولید و ساخت آثار دینی و مذهبی پیش قدم نمیشود و جرأت نمیکند وارد این عرصه شود چراکه با کوچکترین اشتباهی به راحتی میتواند مورد هجوم قرار بگیرد.
به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، مجتبی راعی درباره توقیف فیلم تاریخی – مذهبی «رستاخیز» بیان کرد: باید درباره توقیف و اعتراضهایی که نسبت به آثار سینمایی انجام میگیرد ساز و کاری قانونی وجود داشته باشد و اگر قانون اجازه داد اقدامی صورت بگیرد و گرنه اینچنین که به راحتی با واکنش های بیرون از سینما فیلمهای مذهبی و دینی ما متوقف شوند دیگر فیلمسازان جرات حضور در این عرصه را ندارند.
وی ادامه داد: نباید اینگونه باشد که هر بار عدهای به خود اجازه دهند یک تصمیم قانونی را لغو کنند و به مجوزی که وزارت ارشاد داده است خللی وارد کنند البته ممکن است وزارت ارشاد در جایی اشتباه کند اما باید برای همین اشتباهات هم ساز و کاری وجود داشته باشد که جای آن تاکنون خالی بوده است. به طور مثال اگر اعتراضی نسبت به فیلمی وجود دارد مخالفان باید جمع شوند، نامهای بنویسند و با مسئولان ارشاد گفتگو صورت بگیرد و یا شورایی در این حوزه تشکیل شود و درنتیجه همه چیز از طریق یک سازو کار قانونی انجام بگیرد.
کارگردان فیلم «عصر روز دهم» با اشاره به دغدغه هایی که نسبت به ساخت آثار دینی وجود دارد، گفت: در صورتیکه این ساز و کارهای قانونی وجود داشته باشد حتی اگر هم وزارت ارشاد به طور اشتباهی به یک کالای فرهنگی از فیلم گرفته تا کتاب مجوز دهد هیچ گروهی به خود اجازه نمیدهد کتابخانه، سینما و یا مکان دیگری را آتش بزند. درحالی که نبود این ساز و کارهای قانونی هرج و مرج و ناهنجاری ایجاد میکند.
راعی به فیلم «عصر روز دهم» اشاره کرد و گفت: برای ساخت این فیلم دوربین سینما برای اولین بار وارد شهرهای مقدس نجف و کربلا شد و سکانسهایی از راهپیماییهای باشکوه مردم را گرفت. بین الحرمین برای اولین بار بود که در این اثر در یک قالب سینمایی به تصویر کشیده شد اما چرا بسیاری از کسانیکه امروز با دیدن فیلم «رستاخیز» نگران هستند از دیدن آن اظهار خوشحالی نکردند و یا واکنشی نسبت به آن نشان ندادند.
وی همچنین به دیگر آثار فیلمسازان در حوزه سینمای دینی اشاره و عنوان کرد: «کربلا جغرافیای یک تاریخ» ساخته داریوش یاری یک فیلم بسیار مهم بود که در عراق به نمایش درآمد و تاثیر بسیار عمیقی داشت. تاثیر آن هم روی شیعیان نخبه اکناف جهان بود اما چه کسی از مخالفان «رستاخیز» این فیلم را دیده است؟
کارگردان فیلم «تولد یک پروانه» با بیان اینکه چنین اقداماتی حضور سینماگران را در عرصه ساخت فیلمهای دینی و مذهبی سخت میکند، بیان کرد: با وارد شدن واکنشهایی که از بیرون سینما به فیلمها صورت میگیرد، فیلمساز دیگر به دنبال ساخت آثار مذهبی نمیرود چون اگر هم چنین آثاری ساخته شوند کسی آن را مورد تشویق قرار نمیدهد و اصلا ویژگیهای مثبت این آثار دیده نمیشود، حتی با کوچکترین اشتباهی اثرشان توقیف میشود و این نشان میدهد که مساله امام حسین (ع) در اینجا مطرح نیست.
راعی در پایان با اشاره به اقداماتی که وزارت ارشاد باید در قبال فیلم ها داشته باشد، گفت: متاسفانه در کشور ما فاصله بین گروهها زیاد شده است و اعتراض و توقیف یک فیلم این فاصلهها را بیشتر میکند. درحالیکه عقل و منطق میگوید گروههای مختلف یک کشور باید سعی کنند به هم نزدیک شوند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است که موجبات این نزدیکی را ایجاد کند تا فرهنگ و هنر حامل وحدت باشد. این نهاد باید بتواند موجبات تفاهم و گفتگو را فراهم کند. وقتی فیلمی مثل «رستاخیز» توقیف میشود چه کسی سود آن را میبرد؟ تنها موجب میشود که افرادی همچون احمدرضا درویش با خود فکر کنند چرا سمت سوژههایی از این دست بروند و شاید بعد از این مسایل به سوژههایی غیردینی و سطحی فکر کنند.