احمدرضا درویش: «رستاخیز» با معادلات رایج سینما ساخته نشده است.

تدارک برای دیدن شدن فیلم «رستاخیز» توسط زائران حرم امام رضا (ع)
14 تیر 1394
از نیمه دوم شهریور در هرمزگان «رستاخیز» به پا می‌شود.
18 تیر 1394
بانی فیلم آنلاین: احمدرضا درویش کارگردان فیلم سینمایی «رستاخیز» در پنجمین نشست هم اندیشی ستاد اکران این فیلم سینمایی که در سالن حوزه هنری استان فارس در شیراز برگزار شد، با بیان این مطلب گفت: فیلم «رستاخیز» با معادلات رایج سینما ساخته نشده و دلیل ساخته شدن این فیلم به فراز و فرودهای سینمای ایران و جهان نیز ربطی ندارد.

دروبش در ادامه افزود:  تیم تولید «رستاخیز» مسئولیتی را برعهده داشت و تلاش کرد برای بهره مند شدن سینما، از آوردگاهی که مملو از اصالت، معنویت و مفاهیم انسانی است؛ نسیمی از فرهنگ عاشورا را در این عرصه بدمد.
در این نشست که محمود کاظمی مدیرعامل موسسه فرهنگی «بهمن سبز»، غلامرضا فرجی مدیر پخش فیلم «رستاخیز» و مهدی نجابت رئیس حوزه هنری نیز حضور داشتند؛ درویش تاکید کرد: در مسیر تولید اندیشه و فرهنگ یک هدف واحد یعنی اعتلا و توسعه فضای فرهنگی در کشور وجود دارد که رسیدن به این اهداف مهم با  ساختارهای سازمانی و اداری، تعریف و تقسیم بندی شده و پرواضح است مدیران فرهنگی هستند که مسئولیت این کار را به عهده دارند.
وی افزود: در این بین وزارت ارشاد، سازمان سینمایی و حوزه هنری در تولید و توزیع آثار سینمای ایران نقش دارند اما سینماگران و هنرمندان نقش اصلی را در تولید آثار هنری به عهده دارند.
محمود کاظمی مدیرعامل موسسه فرهنگی بهمن سبز در ادامه صحبت های درویش توضیح داد: فیلم «رستاخیز» توسط کارگردان متعهد و ارزشمند ساخته شده است و وی ۱۱ سال برای ساخته شدن این فیلم وقت و انرژی گذاشته است و به معنی واقعی طبق استانداردهای جهانی، «رستاخیز» را به تصویر کشیده است.
وی ادامه داد: من امیدوارم این فیلم به بهترین شکل ممکن در شهر شیراز و استان فارس معرفی شود و بتواند با توجه به ظرفیت هایی که در این استان وجود دارد در رتبه بالای حضور مخاطب برای دیدن این فیلم در سالن های سینما قرار گیرد.
مدیرعامل موسسه فرهنگی بهمن سبز تاکید کرد: امیدوارم شرایطی پیش آید که بتوانیم سینماهای خود را به روز کنیم و در این بین از استاندار، فرماندار، شهردار، تمام مسئولان و متولیان می خواهم که دست به دست هم دهیم تا اکران خوبی برای این فیلم سینمایی ترتیب دهیم؛ چراکه به تنهایی نمی توان از عهده این مسئولیت مهم برآمد و باید با کمک هم سینماها را به روز کنیم.
غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش و مدیر پخش فیلم های حوزه هنری با اشاره به زمان اکران این فیلم گفت: فیلم «رستاخیز» در ۲۴ تیر ماه به سرگروهی سینما آزادی اکران خواهد شد و همزمان در شهرستان ها نیز روی پرده می رود. از همین رو، در دو سالن سینما سعدی و سینما فلسطین شهر شیراز نیز نمایش داده میشود.درویش در ادامه این جلسه با بیان این مطلب که مطالبه زیادی در حوزه اکران این فیلم سینمایی ندارد، اظهار کرد: ما سینماگر هستیم و براساس وظیفه فرهنگی خود درباره یکی از موضوعات تاریخی و عاشورایی، مسئولیت خود را به انجام رسانده ایم. بنابراین «رستاخیز» نمونه ای از کارنامه سینمای ایران به شمار می آید.
وی تصریح کرد: سینما زنجیره ای از تخصص های به هم پیوسته است که در نهایت کنار هم قرار می گیرند. یک بخش از این زنجیره تولید، یک بخش عرضه و بخش مهم آن حمایت از تولیدات است و تجهیز سالن های سینما مهمترین وجه از این حمایت است.
کارگردان فیلم سینمایی «رستاخیز» افزود: این روزها در سفرهایی که برای آماده سازی اکران فیلم به شهرهای مختلف دارم، جوانانی را می بینم که برای استفاده از فضاها و محیط های سینمایی مطالبه دارند .حضور در سالنهای سینما نیاز فطری مردم برای تجمع بر سر یک موضوع مشترک است و این نیاز در شرایطی مطرح می شود که متاسفانه مردم با سینما قهر کرده اند. درویش تصریح کرد: در سه دهه گذشته که به دوره انفجار ماهواره و تاثیر شبکه های ماهوارهای در برابر سینما معروف است، سینماگران با سیستم صدای دالبی به نجات سینما آمدند و سیستم صدای دالبی توانست سینما را از هجوم شبکه های تلویزیونی نجات دهد، خوب است مسئولان توجه کنند که سینما عرصه حضور و تامینکننده نیاز فطری مردم به جمع شدن کنار یکدیگر است. بنابراین سینما رفتن فقط از سر تفنن نیست.
کارگردان فیلم «کیمیا» تاکید کرد: متاسفانه کمبود سالن‌های سینما به همنشینی و هم گرایی مردم آسیب وارد کرده است. توسعه سالن‌های سینما می تواند توسعه اجتماعی و فرهنگی را در بر داشته باشد. ما در زمینه تولید فیلم، توسعه فن آوری های سینمایی، توجه به نیروی انسانی در سینما و تاسیس سالن های متعدد و استاندارد به یک خیزش سینمایی احتیاج داریم تا مطالبات به حق مردم از سینما برآورده شود.
وی یادآور شد: این در حالی است که بسیاری از مجتمع های فرهنگی وابسته به دولت ارشاد که با پول بیت المال ساخته شده امروز در اختیار مردم نیست و امکان نمایش فیلم ها در این سالن ها وجود ندارد.
کارگردان فیلم «سرزمین خورشید» در ادامه صحبت های خود با اشاره به پخش بین المللی فیلم «رستاخیز» گفت: قبل از ورود به بازار، اقتصاد و بازگشت سرمایه باید به این نکته فکر کنیم که چه اهدافی از ساخته شدن این فیلم دنبال می شود. هدف ما علاوه بر مخاطب قرار دادن مردم ایران، میلیون ها آواره از خانواده های شیعی هستند که امروز در بحران منطقه در زیر چادر صحرایی زندگی می کنند. از نظر سازندگان «رستاخیز»، بهترین نوع نمایش این فیلم دسترسی این طیف از مخاطبان جهان شیعه به این فیلم سینمایی است.
کارگردان فیلم «رستاخیز» در پایان صحبت های خود گفت: تلاش همکاران خود را در عرصه بین المللی نفی نمی کنم و به همه موفقیت های سینمای ایران می بالم، اما برای رسیدن به یک سینمای ارزشمند، بالنده و پویایی اقتصاد سینمای ایران باید نگاه درستی به پخش بین المللی آثار سینمای ایران داشته باشیم. حضور در جشنواره های بین المللی مسیری است که می بایست راه ارتباط با مخاطب و از این طریق استفاده از ظرفیت های اقتصادی را برای سینمای ملی هموار کند.

 

 

 

PANO_33